Ha 1 nő gyereket akar - Interjú Dr. Csermely Gyulával

Írtál egy könyvet „Ha 1 nő gyereket akar” címmel, most jelent meg a második kiadás, új borítóval és hangoskönyv is készült Scherer Péter előadásában. Honnan jött az ötlet, hogy könyvet írsz?

Természetesen a pácienseimtől. Az életemet javarészt a feleségem, gyerekeim és a pácienseim töltik ki. Szerencsére mindennapjaim része hogy pácienseimet orvosként végigvezethetem a terhesség állomásain. Tele vannak kérdésekkel, tájékozódnak, kérdeznek, problémákat vetnek fel. És gyakran szoronganak (többnyire feleslegesen), görcsösen aggódnak magzatukért. Mikor feleségem Gabi második gyermekünkkel, Móriccal terhes lett, nála is ezek a teljesen érthető reakciókat láttam. Ezért arra gondoltam, miért is nem írok egy könyvet a kismamáknak? Amiben információkat adok át nekik, de közben bátorítom, szórakoztatom őket és megerősítem bennük, hogy várandósságukat minden nap örömnek éljék meg. Ilyenkor a nők még gyönyörűbbek, érezzék is annak magukat, és ne aggódjanak. Azért ott vagyok én, ha szükség lenne rá.

Sok könyv szól a babavárásról. Miben más a te könyved?

Talán abban (tud más lenni), hogy ez nem egy klasszikus a terhesség idejére szóló tanácsadó könyv, vagy lexikon. Nem akartam ilyet írni. Azt tapasztalom, hogy ezek egy része éppen, hogy elbizonytalanítja a kismamákat, vagy feleslegesen megrémíti őket. Sokkal közelebb érzem magamhoz a sztorizós, közvetlenebb, lazább stílust, ami nem megy a szakmaiság rovására, de kellemes hangulatot teremt. Ilyen vagyok, ilyennek ismernek engem a pácienseim.

A könyv egyszerre szól rólad, mint apukáról, férjről és szakorvosról… Az életben mennyire tudod elválasztani a különböző szerepeidet?

Szerintem a könyvben is látszik, hogy nem esik nehezemre más időben más szerepet felvennem, még akkor sem, ha ezek alkalmanként összecsúsznak. A feleségem mindkét terhessége alkalmával én voltam a szülészorvosa. Ott voltam lányunk és kisfiunk születésénél, sőt az egyik magzatunk elvesztésénél is. A könyvem talán legfontosabb jellemzője, hogy nem csak a szülész-nőgyógyász szemszögéből közelítem meg a témát, hanem férjként és apaként megélt élményeimet is bemutatom. Úgy gondolom, hogy az olvasók számára is megnyugtató lehet látni, hogy a nőgyógyász, aki számukra általában a szaktekintélyt képviseli, a rendelőn kívül ugyanolyan életet él, mint ők: gyereket nevel, sportol, szexel, a lakáscserét menedzseli, vagy éppen vacsorát rendel a családnak.

Ez tulajdonképpen egy szakmai könyv, vagy egy személyes történet?

Bár nagyon hangsúlyos elem a személyes történet, ez mégis csak a keretet adja. A könyv végső soron arról szól, ami a címe is, hogy mi történik az ember életében, ha egy nő gyereket akar. Ezt próbálom bemutatni több szempontból: gyakorló nőgyógyászként az orvosi, biológiai vonatkozását, férjként és apaként pedig azokról a dolgokról írok, amikkel más férjek és apák is szembesülhetnek ebben az időszakban. Ezek nagyon fontos hónapok nemcsak a nő, de az egész család életében. Ha jó tanácsot akarunk adni, el kell távolodnunk a tradicionális orvosszereptől és személyesebb stílusra, barátibb hangnemre kell váltani. Így gondozom a terheseimet, ezért írtam így meg a könyvet is. Beszélni kell arról is, mi játszódik le bennünk, ott kell állni mellettük, ha nehézségekkel kell megküzdeniük, esetleg elveszítenek egy magzatot, de el kell mondani, milyen szűrések fontosak, mennyit ajánlott hízni a terhesség alatt, mit tehetnek azért, hogy egészséges gyermekük születhessen, vagy milyen módon lehet élvezni a szexet a terhesség alatt is. Végül segíteni, amikor megszületik a gyermek és együtt örülni a család új tagjának.

A könyv alapján nagyon aktív életet élsz. A valóságban is ilyen örökmozgóként kell elképzelnünk?A munkám miatt gyakran járok konferenciákra, és ha tehetem, szeretek elutazni a családommal, de akár egyedül is. Feleségem Gabi gyakran gúnyolódik velem, ha éppen tudnék picit pihenni, már látja rajtam, alig várom, mikor csörren meg a telefonom, hogy siethessek egy szüléshez. Ilyen vagyok, nem működöm alacsony fordulatszámon. A hétköznapokban is gyakran sportolok, rajongom a síelésért és a hajózásért. Ahhoz hogy minden kihívásnak meg tudjak felelni, amit a munka, a házasság és a gyereknevelés támaszt felém szükségem van a nyüzsgésre és az aktív kikapcsolódásra is. Az a fontos, hogy a helyes arányokat meg tudjuk találni a munka, a pihenés és a család között.

Milyen meghallgatni a könyved Scherer Péter előadásában?

Nagyon jó. Hallani, hogy Scherer Péter ezeket a történeteket, ha nem is így, de hasonlóképpen már átélte. Úgy mesél, hogy érti a könyvet és jól át tudja előadásában adni azt is, ami csak a sorok között olvasható. Aki hallotta már és ismer, azt mondja nem olyan, mint én, de akár én is lehetnék.

No comments:

Post a Comment